Ce te-a învățat terapeutul tău?

Asta a fost întrebarea mea acum vreo 10 zile pe facebook și astea au fost răspunsurile primite de la voi. Ce m-a bucurat foarte mult este că sunt multe răspunsuri de la oameni care nu mi-au fost pacienți. Așa că sunt din mai multe curente și diverse școli din psihoterapie deci aveți de unde alege „remedii” care să vă fie de folos. Chiar dacă ați mai citit la alți colegi sau alți oameni, ok, opriți-vă și alegeți unul care să fie pe modelul vostru și pe care să îl apicați în fiecare zi. Pentru că, sincer, raportarea corectă la realitate și găsirea de soluții este un mușchi ce trebuie antrenat în fiecare zi.

Spor la treabă!

Maria Popovici Nu cred ca rezistam in aceasta perioada fara tot ce am dobandit si inteles in sedintele de terapie.

Ileana Andrei Din terapie cognitiv-comportamentala am invatat sa destructurez un gand negativ, sa il despic in 10 cu de ce de unde de ce pana ajung la esenta si acolo incep sa umblu. Tot in sedintele de terapie am invatat Sa inlocuiesc orice scenariu negativ pe care mi-l serveste mintea cu unul potential bun.
Rezistenta (sau rezilienta cum se zice acum incorect) mi-am construit-o prin exercitiu mental si mi-am construit mecanisme sa ma pot ridica rapid de jos si sa ma repliez. Sa scriu jurnal de stari si emotii si sa meditez am inceput sa practic acum 11 ani cand nu era atata bullshit in jur chiar cu prima mea terapeuta psiholog care combina exceptional metoda cognitiv-comportamentala cu exercitii de tot felul pe care mi le dadea acasa, erau si de respiratie si imaginerie ptr relaxare. Reprogramarea subconstientului am invatat-o la therapie theta. Respiratia constienta ma ajuta la calmare cand ma enervez cu tampeniile guvernantilor. Nu stiu daca fusei coerenta.

Abrudan Raluca Gabriela Da, sa stim cum sa ne gestionam emotiile…fie ele negative ( poate predominante in aceasta perioada) sau pozitive…🙂

Ligia Moise Spune-mi, te rog, un lucru pe care îl faci și te ajută să îți ții emoțiile în frâu (am zis bine? 🙂 )

Abrudan Raluca Gabriela in primul rand respir adanc ( intotdeauna fac asta intr-un moment de cumpana, ma ajuta sa ma ” resetez” rapid si sa pastrez calea dreapta)…apoi imi canalizez gandurile spre recunostinta si optimism ( in functie de situatie) si, de obicei, daca nu e urgent si grav ascult muzica ( muzica populara imi schimba starea rapid)….desigur, ma ajuta si meditatia, sau o carte buna insa pentru asa ceva trebuie mai mult timp si nu reusesc intotdeauna rapid..

Madeline Maddy Da. Îmi este de folos îndemnul de a lua totul așa cum vine zi de zi, de a nu face scenarii, si de a-mi face viata frumoasa. 🤗

Ionela Stoica EU am Stat si am incercat sa mi explic capul limpede pe care l am avut zilele astea, cum am actionat concret, rapid, cum m-am adaptat si cum am cautat solutii, si cum le-am implementat. Aproape ca mi este teama de cat usoara a fost tranzitia, si ma intreb doar daca o sa fie Mai tarzie trezirea. So far, so good.

Alexandra Stanciu Da, reușesc să controlez surprinzător de bine treaba cu scenarita. Îmi amintesc că lucrurile alea care îmi vin în minte nu s-au întâmplat și nici nu știu dacă se vor întâmpla așa cum mi le imaginez eu, așa că momentan nu are rost să mă întristrez sau stresez.

Corina Sorana Calin Ma ajuta sa scriu. Jurnalul emotiilor si a felului cum ma simt. Ma ajuta sa meditez si sa ma centrez pe respiratie. Ma ajuta sa imi notez toate criticile si autocriticile care imi vin in minte si sa le arunc. Ma ajuta sa scriu pentru ce sunt recunoscatoare pentru ce multumesc si ce iubesc.

AnaMa Popescu Ma ajuta intrebarile invatate la terapie „Cum ma simt?” „cand am mai simtit asta?” „cum s-a rezolvat situatia?” E greu la inceput, sa stai in corpul tau, sa numesti emotia, unde si cum se simte, dar exersand devine din ce in ce mai „normal”.

Mihaela Tudor Bună, pe mine m-a ajutat și mă ajută enorm și acum, dacă am o zi încărcată emoțional, fac totul pt a-mi schimba starea de spirit, de exemplu de la cafeaua de dimineață marea mea pasiune, am mereu flori de sezon în casă, dar și pe balcon, privesc cerul dimineață (5 A. M.), cu admirație, citesc Fb, sau cărți, ascult muzică, eu îl iubesc pe Hauser, și vi-l recomand cu mare drag! Sunt mereu recunoscătoare Divinății pentru fiecare zi, și pt tot ce am nu neapărat material! Exemplu Lara pisica mea dragă. Și râd în hohote de orice posteazâ prietenii pe Fb! P. S. Hauser e doar al meu sâ nu cumva să mi-l furi😁😁tu rămâi la Brad Pitt al tău!!

Rucsandra Pop Eu am un lucru care ma ajuta imens zilele astea si anume exercitii de ingrijorare activa. 5 minute pe zi stai si nu faci altceva decat sa te ingrijorezi. Iti iei la tocat cele mai oribile scenarii si cele mai cumplite motive de ingrijorare. Acest exercitiu scade mult nivelul de anxietate in restul zilei, pentru ca i-ai dat voie creierului sa elibereze toata scenarita de care e capabil

Ligia Moise Hihih. Râd cu drag pentru că te rrecunosc pe tine în abordarea asta. Dar, da. Să i dai voe minții să zburde controlat e FB 🥳🥰

Rucsandra Pop Mai am una care functioneaza foarte bine – intoarcerea in corp. Cand vad ca o iau razna cu caputul, pun mana pe mine pur si simplu, practic un fel de automasaj care sa ma readuca in corp, sa imi aminteasca ca am si corp nu doar suflet si minte ratacitoare. In zona asta ajuta mult si miscarea, sportul.

Laura Andreea Bujor Da, eu am invatat in terapie sa imi descopar resursele interioare, am invatat ca nu pot si nici nu trebuie sa am control asupra tuturor lucrurilor, am invatat care sunt lucrurile cu adevarat importante pentru mine. Astazi, ma bucur ca stiu toate astea ❤️

Carmen Radu Am invatat ca: 1. respingerea doare, dar ca uneori inveti mai repede si mai bine in urma unei astfel de lectii, daca ai abilitatea de a vedea mai departe de gestul in sine si nu iti intuneca mintea, orgoliul si prostia. 2.Ca IQ-ul nu are nici o legatura cu EQ-ul si ca oamenii nu pot fi schimbati (ca sa te citez pe unii nu-i mai schimba decat „sapa si lopata”), dar ca au atata importanta cata vrem noi sa le dam. 3. Ca pot sa traiesc foarte bine cu mine insami, ca atare nu mai am aceasta indoiala… 4. Ca sunt mai puternica decat cred („o salcie care se apleca pana jos, dar are capacitatea de a se ridica repede inapoi”… ). 5. Sa raspund la Multumesc! in alt mod decat „Nu ai pentru ce!” fiindca orice gest pe care il fac, marunt sau nu, trebuie apreciat si constientizat, pentru ca e vorba de timpul si resursele mele. 5. Sa mai spun si Nu! pentru ca nu vreau, nu pot sau pur si simplu nu am chef. 6. Ca trebuie sa caut in mine ajutorul si ca eu singura sunt sursa solutiilor, ca atare sa am incredere in mine…7. Sa nu mai raspund la manipulari si santaj emotional 8. Sa fiu mai transanta si sa cer ce mi se cuvine. 9. Sa schimb traseele si sa nu mai batatoresc aceleasi drumuri. 10. Sa ma duc la un concert singura, daca asta imi doresc fara sa ma impiedic de gusturile si disponibilitatea nimanui. Si nu in ultimul rand am invatat sa exprim in cuvinte avalansa de ganduri care isi dau coate in capul meu, se invalmasesc, se faulteaza si nu imi dau pace…si sa le mai dau branci afara. Cred ca am invatat si inca experimentez modalitati de a deveni mai puternica, mai transanta, sa fiu bine cu mine in orice situatie, sa gasesc cai de a face ce imi place… Drept pentru care iti MULTUMESC!

Para Fernalia Asumarea emotiilor proprii (sa le vad, sa le numesc, sa ma uit la ele, sa le Ascult, stiind ca vor sa imi spuna ceva dar si ca vor trece, sa imi ofer ascultare emotionala), am capacitate crescuta la a accepta ca eu pot sa fiu ok dar langa mine sa am partenerul sau oameni din familie, ori prieteni care sunt debalansati emotional si ca pot sa sprijin doar daca mi se cere si doar Intr-o masura limitata caci fiecare e responsabil de propriul lucru cu sine. Pot sa vad distorsiunile mentale care imi apar si sa le iau ca atare, sa ma Joc cu de structurarea gândurilor de joasa frecventa. Vad care imi sunt mecanismele de fuga (e criza in lume, eu am chef sa ma indragostesc. Cat e fuga, coping mechanism si cat e Soarele, Marte si Lilith in Berbec ahahahaha). Si altele

Luiza Alexandra Imi las si eu aici parerea umila ☺️In primul rand, tot ce am invatat, ma ajuta acum sa lupt cu „minunata” scenarita. Care, daca i-as permite sa ma poarte unde vrea ea, m-ar paraliza efectiv de frica. Si atunci, incerc pe cat posibil sa identific toate gandurile negative si care observ ca imi schimba starea de bine (puls crescut, agitatie, insomnii) si incerc sa le inlocuiesc cu alte ganduri. (Dezinstalam software-ul si punem altul in loc 😉 ) Nu le ignor, pentru ca stiu ca au ele un motiv pentru care apar, insa, incerc sa le demontez venind cu argumente contra, valabile, dovedite preferabil, ca ceea ce gandesc in acel moment nu e adevarat. Las mai jos o imagine care m-a ajutat si in care m-am regasit in mare proportie. In acelasi timp ma deconectez pe cat posibil de la sursele negative (stiri, scrollat incontinuu pe facebook) si de la a deschide televizorul de mai multe ori pe zi am ajuns sa il deschid doar la ora 13:00, iar de cateva zile am ales sa nu il mai deschid aproape deloc. Daca ar trebui sa aflu ceva esential sigur il voi afla (mama, tata) sau la simpla deschidere a facebook-ului, primele stiri. :)) In acelasi timp, am invatat ca oricat as vrea nu pot controla totul. Imi este greu sa nu ma gandesc la tatal meu care nu poate sta acasa pentru ca trebuie sa fie pe drumuri zi de zi, in toata tara, si face parte din categoria vulnerabila (boli cronice) dar incerc sa accept si sa ma gandesc ca el face ce ii sta in putinta sa se protejeze si eu nu pot controla asta.. si am mai inteles ca oricat aplicam noi toate masurile tot nu ne vom putea proteja 100% dar usor-usor trebuie sa acceptam situatia. De asta, zilnic, desi stau acasa, am facut un program bine stabilit (munca, bucatarie, exercitii fizice, etc.) iar faptul ca iti umpli ziua cu ceva concret nu prea iti mai permite sa o iei cu mintea pe aratura. Si nu renunt la machiaj si la parfum 😉 sau o haina buna pe care o purtam doar pe afara, doar nu imi interzice nimeni sa ma rasfat si acasa. 😅 In rest, o meditatie de seara si una de dimineata cu Louise Hay care te invata sa fii recunoscator cu lucrurile bune din viata ta si sa mai scapi de emotiile negative face minuni. Si cred ca noi astia, cu anxietate, carora ne era frica sa iesim din casa fara niciun motiv plauzibil, acum ce se intampla, e pistol cu apa. Ne-am antrenat destul atunci, in vremurile „grele”. :)) Si suntem mai puternici decat credem. 🙂

Andreea Baudici da, o gramada de instrumente, dar le-am invatat intr-o perioada destul de lunga de dezvoltare personala si ridicarea nivelului de awareness:
1. ingrijorare activa 10 min pe zi
2. jurnal de emotii ; ma intreb constant ce simt, de ce, de unde a aparut, ce senzatii am si ce pot face pentru mine?
3. acceptarea realitatii si a faptului ca nu pot controla ce se intampla in afara, ci doar in viata mea de zi cu zi. inca am control asupra ceea ce fac zilnic.
4. challenge/provocarea propriilor ganduri

Gandea Steliana Fac tot ce pot să nu mă gândesc la trecut și viitor. Este foarte greu, dar când mă „apucă”, mă rog in gând și fac treabă 🙂Azi am frecat butoanele aragazului și întrerupătoarele. Mai târziu voi citi. Sunt un cititor feroce, dar zilele astea am descoperit că mă concentrez mai greu din cauza gândurilor… Nu mă las, nu vreau să mă las. La psiholog nu am fost niciodată. Am citit ce postați, vă urmăresc la tv și îmi place grozav pozitivismul dumneavoastră!❤

Alina Angelina Mie mi-a folosit tehnica ” negare/furie/depresie/acceptare sa pot identifica unde sunt si sa stiu ce ma asteapta. In plus ajuta teh ica recunostintei… Multumim ptr ce avem…. Apoi micile placeri zilnice pentru a-mi mentine moralul sus, acum toate sunt indoor dar sunt.

Monica Dan Draga mea, imi este de folos faptul ca am inteles ca perspectivă este cea care contează atunci cand te confrunți cu realitatea. Înțelesul pe care il dau tu lucrurilor. Mi-a mai fost de ajutor sa intelg si sa accept faptul ca viata este asa cum este sau ceea ce este. Iar asta am invata si din filosofie, mai ales de la stiu cu, si din istorie, din mărturiile celor ce au trecut prin închisori si lagăre. Deci si cultura si filosofia si desigur si credinta, toate au elemente terapeutice daca este sa ne exprimăm asa.

Maria Joghiu Meditația ghidată, controlul respirației, body scan, detașarea de propriile gânduri, privite din postura de „observator tăcut”.

Alexandra Lazar Clar treaba cu scenarita imi prinde de minune acum. Recunosc ca e greu sa te abtii sa nu-ti faci o mie de scenarii in minte, dar incerc sa ma concentrez pe munca si pe fiecare zi in parte😊🙏👍

Ana Szabadszalasi Mie mi-a fost cel mai de folos rezilienta capatata la anxietate in trecut. Anii in care uram ca nu sunt bine au devenit acum anii pe care ma sustin. Pentru ca atunci am muncit mult cu mine si am dobandit instrumente importante. Cel mai important sa imi accept anxietatea, sa stiu ca e un sentiment menit sa ma protejeze. Sa ma uit la ea fara sa o judec. Ah, si sa respiiiiir. Adanc.

Silvia Burducea Multumesc de provocare, pe langa treburile cotidiene, ascult muzica, transcriu citate celebre, citesc si ma hranesc cu cele mai intelepte sfaturi venite din partea dv, psihologilor dragi! Inca odata, multumesc!

Loredana Sichitiu Instrumentele folosite de mine sunt:
1. Atenția la emoțiile mele și cum sa nu le las sa ma conduca;
2. Ma extrag din momentele în care tensiunea și nervii cuiva, indiferent cui, cresc și cer sa reluam discuția în momente în care nu simțim acele emotii puternice, plus fac ce scrie la punctul 1;
3. Ma străduiesc sa nu iau gesturile celorlați personal și sa ma gândesc ca are mai mult legătură cu ei decât cu mine;
4. Schimb ceva în momentul în care simt ca îngrijorarea începe sa se instaleze în mine, fac o acțiune diferita, ma ocup de ceva etc
Îmi spun lucruri care sa ma ajute, de tipul „o sa fie bine, nimic nu durează la nesfârșit, vom fi bine”;
5. Enumăr lucrurile bune din momentul prezent și eventual ma gândesc la indurarile altora și cât poate duce omul;
6. Alung gândurile care se refera la viitor și ma străduiesc sa ma gândesc doar la ce e de făcut acum și sa am încredere ca voi lua și în viitor cele mai bune decizii;
7. Nu ma hiper informez, ma străduiesc sa îmi iau doar informațiile oficiale și de care am reala nevoie;
8. Citesc lucruri ale unor personalități care îmi plac și simt ca ma ajuta;
9. Seara trec în revista câteva lucruri bune din ziua care s-a incheiat(in terapie mi se recomanda 3, acum nu ma țin de un nr ci de rutina). Dimineața trec în revista lucrurile bune de care ma bucur.
In rest, muncesc foarte mult de acasa și nu am prea mult timp de gândit 😬
Pentru toate astea și multe altele, mulțumesc Ligia, pt restul exista Mastercard, cum zicea o reclama 😀

Georgiana Butulescu Hey Ligia! 😘🤗 Pe mine m-a ajutat foarte mult sfatul primit de la tine legat de scenarita, citez: „Pai daca ne consumam toata energia pe scenarii, ajungem sa ne confruntam epuizati cu realitatea.” Asa ca, incerc sa salvez resursele cat pot de mult, ferindu-ma. Mi-am impus sa ascult un singur jurnal de stiri pe zi. Atat. In rest activitati de munca de acasa/recreative. Iar daca simt ca vine vreun val de anxietate am invatat cu tine sa il recunosc, sa il accept si sa ii pun stop. Schimb ce fac, mut atentia pe altceva, sun pe cineva.
Iti multumesc pentru tot ce mi-ai dat cu atat de multa pasiune! ❤

Paula Mihaela Belioae Mie mi-a fost de folos totul, absolut totul! Fara voi, nu ajungeam pana aici….greu cu scenaritele, dar mult mai bine ca la inceput.Nu mai am miliarde de ganduri in cap, cred ca am ajuns la mii sau sute, dar pt. mine e un pas urias.😬Nu m-am gandit niciodata, ca voi ajunge pana aici, intr-un timp destul de scurt.Ma bucur enorm, ca v-am cunoscut!❤❤

Simona Filip Pun accent pe lucruri pozitive si construiesc din ele, cat de putin, ceva care sa ma aduca înapoi catre mine. Incerc sa ridic vibrația si sa elimin scenariile apocaliptice cat de mult posibil.

Monica Mihai Eu am invatat sa ma accept, si sa ma iert pe mine pt a capata pacea si linistea mea sufleteasca. Stiu ca fac toate eforturile fizice si psihice sa imi tin anxietatea si discursul mental sub control, asa ca sunt impacata cu mine. Am facut, fac si voi face TOT ce pot si stiu. Deci no stress…”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.